תיאטרון תלוי מקום

מאת איימי הרצוג

במאי ומתרגם: יובל זהבי

עוזרת בימוי ומנהלת הפקה: טל גרוץ

מפיק: כפיר לפיד-משעל

שחקנים:

ורה – רות פרחי

ליאו – רותם כ"ץ

בק – אלכסה לרנר / נטע טמשה

אמנדה – קלרה זרצקי


המחזה "4000 מייל" מאת איימי הרצוג, מספר את סיפורו של ליאו, בחור צעיר בן 21, שמגיע לדירת סבתו, ורה בת ה-91, לאחר שחצה את ארה"ב ברכיבת אופניים. במהלך השבועות הקצרים שלאחר הופעתו הפתאומית של ליאו בדירתה של ורה בניו יורק רוקמים השניים את מערכת היחסים שלהם מחדש. דרך מערכת היחסים הזו, הם מנסים להבין – מהו בית? האם הוא המקום שבו נמצאת המשפחה שלנו ומערכות היחסים הקרובות שלנו או שמא הוא היכן שנמצא החופש שלנו?


על תיאטרון ועל בית

בעידן שבו הטריטוריה, מצד אחד, נתפשת כסמל העולם היציב והמאוזן ומנגד מהותה מתערערת בשל תהליכים גלובליים המקטינים את העולם, פיזית וחברתית - שאלות של מקום ושייכות זוכות למשמעות חדשה, חשובה ועמוקה.

כדי לדון בשאלות על בית, משפחה ומקום שמעלה המחזה, ביקשנו להעמידו בתוך דירה ממשית שתהווה באופן המימטי ביותר את דירתה של ורה. הסלון של ורה מהווה את החלל התיאטרוני, והעולם התיאטרוני מיוצג באופן נטורליסטי - התאורה היא התאורה של הבית, הסאונד הוא הסאונד של הבית ורעשי העיר מבחוץ, הריחות הם הריחות של דירתה של ורה והיחסים בין הדמויות באים לידי ביטוי כפי שנראים יחסי משפחה ומערכות יחסים במרחב הביתי.

כמחזה שבודק את משמעותו של מקום בקיום האנושי במובנו היום-יומי, ראוי היה לבחון אותו דרך שבירת ההגדרות הקלאסיות של מקום כפי שמוכרות לנו בעולם התיאטרון.  מערכות היחסים הרגישות והעדינות המוצגות במחזה נבחנות במקום שממנו הן מגיעות ובו הן נוצרות - הבית. כך, החוויה ההיפר-ריאליסטית נועדה לאפשר לצופים לחוות את הרגעים האישיים של ורה וליאו ולהשתתף בשאלות ששואלים עצמם ורה וליאו על משמעות המושגים בית, משפחה ומקום.

בתקופה זו, בשל האפקט הגלובלי של נגיף הקורונה, נראה כי בכל מקום בעולם כל שנותר לחפש הוא את אותה טריטוריה קטנה שבה נרגיש שייכים – את המקום הפיזי שנוכל לקרוא לו "בית".

...

4000 מייל